dinsdag 2 november 2010

Mijn vertrek staat vast


Ik heb op mijn werk het groene licht gekregen en heb besloten om op 10 januari 2011 wederom naar Sorubouly te vertrekken.  Dit is voor het eerst dat ik in januari vertrek. Ik heb hier bewust voor gekozen, omdat het afgelopen jaar in februari zo heet was dat ik er letterlijk en figuurlijk ziek van ben geworden. In januari schijnt de temperatuur iets aangenamer te zijn. In ieder geval niet boven de 35 graden.
Zoals jullie weten is daar geen elektriciteit, dus geen airco of ventilator of een koelkast waar je lekker iets kouds uit kunt pakken. Ik heb me dus weer voorbereid om water van 35 graden te drinken. Niet erg lekker maar beter voor je maag. Gelukkig heb ik wel water uit de put om me lekker koud te wassen.


Ik heb 2 weken geleden een brief van Oumarou Zonou gekregen met daarin de mededeling dat er bij de school 2 latrines zijn gebouwd voor de kinderen. De vloer is van beton en de muren van leem. Natuurlijk kun je niet lekker op het toilet gaan zitten en doorspoelen, maar je hoeft in ieder geval geen kuiltjes in de grond meer te graven. De uitwerpselen worden gedroogd en voor mest gebruikt.




Ook zaten er bij de brief enkele foto´s van het maïsveld. Omdat de maïs altijd al is geoogst als ik aankom, kan ik hier nooit foto´s van maken. Mijn contact in Ouagadougou is echter zo vriendelijk geweest om een paar foto´s te maken en deze aan Oumarou te geven. Ook is er een foto van de molen bij die we afgelopen februari gekocht hebben.



In januari 2011 gaan we dit maïsveld uitbreiden, zodat we volop gebruik van de molen kunnen maken. Ook zijn de kinderen al weer bezig om een nieuw stuk grond bouwklaar te maken. Zodat wanneer ik aankom we met bemesten en beplanten kunnen gaan beginnen.
Voor 2011 zijn mijn plannen: 
1.       het maïsveld uitbreiden  (zaad, mest)
2.       groentetuin uitbreiden (planten, mest, gereedschap, hekwerk)
3.       een pers kopen voor maïs kiemolie  en om zeep te maken
4.       eventueel de school in Kinacongo renoveren
                                                                                             
Ik hoop dat jullie mij weer financieel willen steunen, zonder jullie hulp kan ik dit echt niet.
Als je iets kunt, maar belangrijker nog, wilt missen maak dan een bedrag over op mijn
bankrekeningnummer: 18 19 49 318 t.n.v. C.H.M. Schlager o.v.v. project Sorubouly

Geen opmerkingen:

Een reactie posten